لینک

Skip Navigation Links

۱۳۹۵ بيست و يکم آذر دکتر داوریار در مصاحبه با روزنامه خراسان: پیامک های ارسالی در خصوص کارت بین المللی جعلی است

 

 

دکتر داوریار: پیامک های ارسالی در خصوص تحویل کارت بین المللی دانشجویی جعلی است و از طریق پلیس فتا در حال پیگیری هستیم.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه پیام نور خراسان رضوی با توجه به مراجعات مکرر دانشجویان و با تعامل خوب روزنامه خراسان اطلاع رسانی موضوع پیامک های جنجالی در روزنامه خراسان رضوی روز دوشنبه 15 آذر ماه درج گردیده است که مشروح ان به شرح ذیل می باشد:

روزنامه خراسان 15 اذر - صفحه 2- گزارش محمد امین شرکت اول

«دانشجوی گرامی، ضمن تبریک، دریافت کارت دانشجویی شما در سامانه ...». این متن پیامکی است که طی روزهای اخیر به تلفن همراه تعدادی از دانشجویان دانشگاه پیام نور استان ارسال شده است. پیامکی قابل تامل که با درخواست تعدادی از مخاطبان روزنامه خراسان رضوی برای پیگیری آن، به سامانه ای مراجعه می کنیم که به عنوان مرجع صدور این کارت معرفی شده است.

سایتی به ظاهر رسمی و معتبر
در بخش بالایی سایت عنوان «سامانه در خواست و صدور کارت دانشجویی بین المللی» درج شده است. ظاهر آن هم به گونه ای است که مخاطب گمان می کند با پایگاهی موجه و کاملا رسمی و دولتی مواجه است. همچنین تلاش شده با لینک های پیوستی که در ستون های آن جانمایی شده است، از جمله وزارت علوم، دفتر نظارت و ارزیابی دانشجویان و ارزشیابی مدارک تحصیلی خارجی، معتبر بودن سایت را به بازدیدکننده القا کند.
وقتی برای صدور کارت، فقط پرداخت پول مهم است!
نکته شک برانگیز این سایت در موقع ثبت نام برای دریافت کارت دانشجویی بین المللی، این است که شواهد موجود با توضیحات ارائه شده در قسمت راهنمای سایت مغایرت دارد. با وجود این که در بخش راهنما قید شده که «جهت ثبت نام ابتدا می بایست شماره دانشجویی خود را وارد نموده، پس از رویت اطلاعات، عکس پرسنلی را بارگذاری نمایید»، اما در هنگام ثبت نام برای دریافت کارت بین المللی، هیچ فیلتری برای تایید و یا رد شماره دانشجویی وجود ندارد، چه برسد به این که شماره دانشجویی ثبت و اطلاعات شما نمایش داده شود.
پرداخت اینترنتی از سامانه رسمی پرداخت آنلاین
در ادامه و با ثبت اطلاعات درخواست شده، متقاضی به مرحله پرداخت هزینه می رسد و باید 34 هزار تومان را به صورت اینترنتی پرداخت کند. ورود به سامانه اینترنتی شاپرک برای پرداخت آنلاین و وارد کردن شماره کارت و دیگر اطلاعات مورد نیاز، مراحل پایانی ثبت نام در این سامانه است.
بدون نشانی و شماره تماس
نکته قابل توجه دیگر در این سامانه، بخش «درباره ما»ست. تنها قسمتی که در آن اطلاعات مختصری درباره کارت هویت بین المللی دانشگاهیان درج شده است، البته اطلاعاتی که با یک جست و جو در گوگل در بسیاری از سایت های دیگر هم قابل مشاهده است. علاوه بر آن با این که انتظار می رود در این سامانه اطلاعاتی درباره نشانی و یا تلفن های تماس مرکز ارائه دهنده این کارت های دانشجویی پیش بینی شده باشد، اما چنین اطلاعاتی در سایت مشاهده نمی شود. اگرچه تلاش کردیم با مالکان و گردانندگان این سایت تماس حاصل کنیم و توضیحات آن ها را درباره مجوز فعالیت جویا شویم، این امر محقق نشد.
کاملاً غیرقانونی است
برای بررسی صدور این کارت های دانشجویی که بر اساس پیگیری های خبرنگار ما، تا کنون دانشجویان دانشگاه پیام نور استان مخاطب تبلیغات آن بوده اند، موضوع را با «محمدعلی داوریار» ‌رئیس دانشگاه پیام نور خراسان رضوی در میان می گذاریم. داوریار با بیان این که صدور چنین کارت هایی در چنین سایتی کاملاً غیر قانونی است، تاکید می کند: این سایت هیچ گونه ارتباطی با دانشگاه پیام نور ندارد. وی ادامه می دهد: اگر قرار بر صدور کارت هویتی برای دانشجویان باشد، روند آن در واحد آموزش دانشگاه طی خواهد شد و پس از طی این مراحل خود دانشگاه برای ارائه چنین کارتی به دانشجویان اقدام می کند.داوریار درباره روش دریافت کارت دانشجویی بین المللی معتبر نیز می افزاید: کارت هایی به عنوان کارت دانشجویی بین المللی تعریف شده که دانشجویان با دریافت آن می توانند از امکانات و تخفیفاتی خاص در کشورهای مختلف استفاده کنند، در زمانی که کشور ایران دچار تحریم ها بود، امکان استفاده از این خدمات وجود نداشت ولی پس از برداشتن تحریم ها نامه ای از طرف سازمان امور دانشجویان وزارت علوم به دانشگاه ها ارسال و طی آن اعلام شد دانشگاه تهران به عنوان نماینده مرجع صادر کننده این کارت ها، اجازه دارد برای دانشجویان و اعضای هیئت علمی دانشگاه ها کارت دانشجویی بین المللی صادر کند، اما اعضای هیئت علمی و دانشجویان برای دریافت این کارت حتماً باید تصویر مدارکی مانند گذرنامه و حکم کارگزینی و معرفی نامه از دانشگاه مربوطه را ارسال کنند و اصلا این طور نیست که بدون ارائه هیچ گونه مدرکی این کارت برایشان صادر شود. ضمن این که آدرس سایتی که به عنوان مرجع صادر کننده این کارت تبلیغ شده است، با آدرس ارائه شده سایت رسمی متفاوت است.
پیگیری از طریق اداره حقوقی دانشگاه و پلیس فتا
‌رئیس دانشگاه پیام نور از این که صاحبان این سایت چگونه و از چه طریقی به بانک اطلاعاتی و شماره های دانشجویان این دانشگاه دست یافته اند، ابراز بی اطلاعی می کند و می گوید: من این موضوع را از حراست دانشگاه پیگیری خواهم کرد ولی پیش بینی من از نحوه دستیابی این افراد به شماره های دانشجویان دانشگاه پیام نور این است که برخی از دانشجویان برای دستیابی به نمونه سوالات امتحانی دانشگاه، به برخی سایت ها مراجعه و شماره تماس و اطلاعات خود را درج می کنند که این امر سبب ایجاد یک بانک اطلاعاتی از دانشجویان دانشگاه پیام نور می شود. داوریار در پایان با بیان این که اقدامات لازم برای جلوگیری از فعالیت این سایت از طریق اداره کل حقوقی دانشگاه پیام نور انجام خواهد شد، تاکید می کند: حتما این موضوع را از طریق پلیس فتا نیز پیگیری خواهیم کرد.




لیست کامل اطلاعیه ها و بخش نامه ها